AKCE - RETROKLÁNÍ 2018 - Lauterbach

Modellflugplatz in Lauterbach Hessen Vogelsbergkreis

Termín setkání 20.-22.7.2018

Domovská stránka letiště

Letecký pohled na plochu letiště

Letošní první aerovlekové setkání RETROKLÁNÍ jsme domluvili u našich německých kamarádů. Konkrétně za to může Thomas Ferchland, který k nám do Čech už jezdí od počátků věků. Jemu se to tak líbí, že navrhl svému domovskému klubu v Lauterbachu udělat tuto akci také u nich. No a byla Středa 18.7.2018 a já se balil na cestu. Do vozu jsem krom modelů nabalil co jsem uznal za vhodné a v danou chvíli potřebné - dva stany, prodlužky, nabíječe, diplomy, poháry, jídlo, pití apod. V drobnostech se seznam vyškrábl na jednu A4.

Osmi hodinovou cestu jsem volil v nočních až ranních hodinách, kdy fakt všechny cesty zely prázdnotou. Když už jsem se blížil k cíli tak mi blesklo hlavou, že tam budu zbytečně brzy a tak jsem navigaci překlikl na cíl po cestě a to Wasserkuppe. Naposledy jsem zde byl v roce 2010 na prvním mém RETROPLANE, kde jsem většinu zahraničních modelářů poznal poprvé.

Wasserkuppe - západní svah - u památníku

Na Wasserkuppe bylo úžasné termické dopoledne. Vítr nic moc, ale kdo chtěl, tak si termické bubliny vytočil dostatečně. Dorazil jsem tam kolem 10:00 a to byl svah, severní, liduprázdný. 2-3 piloti a 3-4 paraglajdisti. Ti vysloveně čekali na lepší podmínky :-)

Než jsem kopec obešel, tak jsem se nestačil na zpět divit! 20-25 mladých a dalších 15-20 dospělých. Tu skupinku mladých jsem nakonec identifikoval jako mládežnický modelářský kemp z Rakouska. A to už byl luft plný všeho možného i za těch slabších podmínek. To jsem Tracy nechal v klidu v krabici a jel jsem do cíle cesty.

Wasserkuppe - severní svah a zmiňovaná omladina nastupuje

V odpoledních až večerních Středečních hodinách se už na letišti objevilo více nedočkavců. Počasí přálo a tak jsme již zahájili provoz nemnoho seznamovacími vleky. Hned ten večer už byl nastartován gril a chmelový mok a diskuse plynula česko/německo/anglicky (já německy neumím, naučil jsem se jednu německou frázi, a tu když vždycky řeknu, němci padají smíchy)

Lauterbach letiště - hlavní stan české výpravy

Lauterbach letiště - zázemí v krásném prostředí

Lauterbach letiště - večerní potlach

Pátek. Ráno raníčko hned vysvitlo sluníčko a pařáček byl celý den. Dopoledne jsme, jak jinak, vlekali a plachtili a odpoledne jsem se ještě jednou vydal s Jirko, Milanem a Eliškou (dcera Milanova) na Wasserkuppe. Oni tam ještě nikdy nebyli, já byl zvolen jako hlavní průvodce a v tom pařáku nakonec to Wasserkuppe bylo tak příjemné (cca 950 m.n.m). Teplota tam byla minimálně o 4-5°C menší a krásný větříček. Strávili jsme tam cca 2 hodiny - letiště, jižní a západní svah, muzeum, restaurace...No a po návratu zpět jsme se zapojili do dění na letišti.

Wasserkuppe - muzeum - hlavní hala

Sobota. Breafing jsme dohodli na 9:00. Po teoretickém vysvětlení pravidel, jsem zvolil i praktickou ukázku na letišti. Zde musím podotknout, že většina nevěděla na co se to vlastně hlásí. Ono RETROKLÁNÍ foneticky připomíná RETROPLANE a ano RETROKLÁNÍ vzešlo z RETROPLANE. My přidali i trochu soutěžního ducha :-)

Lauterbach letiště - krásné "dřevo"

Trochu šok byl z vlekaři. Když jsme v Pátek večer dohodli čas breafingu, ani jeden už tam nebyl a standardně prý přijíždějí až na 10:00. Než složili své stroje bylo 10:45. Tento fakt mne trochu vyděsil, ale pak během dne vše probíhalo tak hladce, že se odlítali 4 kola a i zbyl čas na jedno opravné. Tomu napomohlo i to, že někteří po vyslechnutí za co se sbírají body vzdali. Na jejich obranu to plně chápu. Když dám dohromady jejich věk, patřili k těm starším, a jejich krásné modely, proč by měli něco takového dělat - přistávat někam na čáru.

Laco v opozici. Co proti nám má? :-)

Místní "schlepper-team"

17:00 jsem ukončil soutěžní klání, vyhodnocovat jsem měl možnost ze čtyř kol a hodnotil jsem 19 pilotů. Pro mne ideální stav. Po relativně rychlém vyhodnocení se nadále létalo, udělal se krásné plošná večerní termika, bylo by neseriózní to už zabalit. Místní začali připravovat společnou večeři na velké pánvi. Bylo na nich vidět, že to nedělají poprvé.

Neděle. Vstávali jsme do zatažené oblačnosti a občas zamrholilo. Ti co koukli na radary jednohlasně oznámili, že dnes z toho nic nebude. V mém plánu zůstávat do Pondělka už nebylo a tak jsem kolem 9:00 opustil zbylou společnost a vydal se směr domovina. Podle fotek v odkazech lze pak usoudit, že ještě v Pondělí si někteří místní letiště užili.

Naše výprava. Zleva - Laco, Robert, Erik, Jirka, Milan, Lukáš. Sedící Eliška

Cestou nazpět byl plán ještě navštívit v jeho novém sídle Libora Kolmana. Vidíme se jednou za rok na Rané, pravidelně sleduji jeho web a počínání a chtěl jsem poznat trochu tam to okolí. Setkání se povedlo, mnoho témat najednou a tři hodiny diskutování byly ty tam. A tak jsem nakonec dorazil domů, do Bolatic kolem 21:00.

V Pondělí jsem z pár došlých e-mailů vyčetl všeobecnou spokojenost ze setkání a přísliby, že příští rok určitě zase. Pod taktovkou RETROKLÁNÍ náš ještě letos čeká setkání na konci Srpna, a to na domácím letišti Bolatice.

Výsledková listina RETROKLÁNÍ 2018

Johannes Vannahme

Modellfliegerclub Solingen (DE)

Laco Vašek

LMK Trenčianská Turná (SK)

Alois Mauracher

Modellflugplatz Lauterbach (DE)

14.

Gert König

KFC Modellflugsport THON (AT)

15.

Helmut Beese

MFSV Kiel (DE)

16.

Uli Warweg

Aeroclub Nieder Eschbach (DE)

17.

MG Erlenbach-Herrliberg (CH)

Stupně vítězů - 3. Johannes Vannahme, 1. Jirka Pavlík, 2. Milan Hanzl

RETROKLÁNÍ 2018 - Lauterbach, klikem zvětšíte

Poděkování patří všem účastníkům, vlekařům a domácímu týmu za poskytnutí jejich "vymazleného zázemí"